Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy az oldal jobb mükösése érdekében a Passat Klub Hungary weboldala is ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket használ".
A webhely megnyitásával a felhasználó elfogadja az adatvédelmi nyilatkozatunkat.

TDI

Írta: Mátyás Csaba on . Beküldve: Motorpaletta

Az 1.9 TDI közvetlen befecskendezéses dízelmotor jellemzői és működése

1. Bevezető

A közvetlen befecskendezéses dízelmotoroknál a gázolajat közvetlenül az égéstérbe fecskendezi a befecskendezőfúvóka, amely hatékonyabb égésfolyamatot és így kisebb fogyasztást eredményez a kamrás dízelmotorokhoz képest.
A közvetlen befecskendezést a 80-as évek végéig csak a kamionoknál és teherautóknál alkalmazták, amely a kamrás dízelekhez képest takarékosabb volt, de sokkal zajosabb és keményebb járású is, ezért nem tudott elterjedni a személygépkocsik között. Elsőként a Fiat, majd a Volkswagen konszern gyártott személygépkocsikba építhető közvetlen befecskendezéses dízelmotort, mely a fenti előnytelen tulajdonságokat kiküszöbölte. Ez a motor 2,5 literes soros, öthengeres felépítésű volt.
A 90-es évek elején elkészült az 1,9 literes négyhengeres változat is, mely takarékosságának, nyomatékosságának köszönhetően nagy népszerűségre tett szert, ezért a Volkswagen konszern szinte minden típusába beépítették.

A motor főbb jellemzői:

Felépítés: Soros négyhengeres turbódízel közvetlen befecskendezéses motor
Összlökettérfogat:
1896 cm3
Sűrítési viszony:
19,5:1
Névleges teljesítmény:
66 kW(90 LE) 4000 1/perc mellett
Maximális forgatónyomaték:
202 Nm 1900 1/perc mellett
Kipufogógáz kezelés:
Kipufogógáz visszavezetés és oxidációs katalizátor

Később kihozták a motor erősebb változatát is, mely többek között a változtatható turbinageometriának köszönhetően eléri a 81 kW(110 LE) teljesítményt és a 235 Nm-es maximális forgatónyomatékot.

2. A befecskendezés működése

A közvetlen befecskendezéses dízelmotor égészaj csökkentése és a kulturált járás optimalizálása érdekében a szívócsatornák, a dugattyúk, valamint a porlasztók speciális kialakítására volt szükség.

Szívócsatorna:

A szívócsatornát úgy képezték ki, hogy a beszívott levegőt pörgésre kényszerítse, ezáltal az égéstérben és a dugattyúkamrában intenzív örvénylés alakul ki.

Dugattyúkamra:

A dugattyúkamra formáját kimondottan ehhez a motorhoz optimalizálták.

5 lyukas porlasztó:

Az üzemanyag két fázisban kerül befecskendezésre, majd a forró levegő által meggyullad. A több lépcsős befecskendezés által lehetővé vált, hogy a hirtelen nyomásnövekedést, ezáltal a motor kopogó, kemény járását elkerüljék.

A motorvezérlő egység több mint 20 jellegmezőt és jelleggörbét ismer, hogy a motor minden üzemállapotban lehetőség szerint a legnagyobb forgatónyomatékot adja le a lehető legkisebb fogyasztás és kipufogógáz-emisszió mellett.
Az éppen aktuális üzemállapotról a motorvezérlő egységet egy sereg érzékelő tájékoztatja, melyeket kiértékelve utasítja a bevatkozószerveket az optimális működés megvalósításának érdekében. A képen az érzékelők és beavatkozószervek láthatók.

 

Tű löketjeladó (1.)
Ez az érzékelő a valós befecskendezés-kezdetről ad tájékoztatást. A vezérlőegységnek ad visszajelzést, hogy a befecskendezés-kezdet a jellegmezőnek megfelelő-e.

Fordulatszám-, és felső holtpont-jeladó (2.)
A motor fordulatszámáról és a felső holtponti helyzetről ad információt a vezérlőegységnek.

Légtömegmérő (3.)
A motor által beszívott levegő tömegét határozza meg, forrófilmes kivitelű.

Magasság jeladó (4.)
A gépkocsi tengerszint feletti magasságáról informálja a motorvezérlő egységet. Ez egy fontos korrekciós tényező, amely a turbófeltöltő töltőnyomás szabályzásánál és a kipufogógáz visszavezetésnél (AGR) alapvető fontosságú. Ennek segítségével elkerülhető, hogy nagy magasságokban - ahol ritka a levegő - a levegőhiányból adódóan füstölés lépjen fel.

Hűtővízhőfok jeladó (5.)
A motor hőmérsékletét méri.

Beszívott levegő-hőmérséklet jeladó (6.)
A motor által beszívott levegő hőmérsékletét jelzi a vezérlő felé.

Kuplungpedál kapcsoló (7.)
A motor kulturált járását szolgáló szenzor, mely a kuplung működtetéséről tájékoztatja a vezérlőegységet. Kuplungolásnál rövid időre lecsökken a befecskendezési mennyiség, így a pillanatnyi rángatás elkerülhető.

Féklámpakapcsoló és fékpedálkapcsoló (8. és 9.)
Mindkét érzékelő a fékpedál működtetéséről informálja a vezérlőegységet. Ezekkel az egyidejű gáz-, és fékpedálműködtetés elkerülhető.
 
Gázpedálállás jeladó (10.)
A befecskendezési mennyiség főleg a gázpedálállástól, tehát a vezető igényeitől függ. E jeladó egy csúszóérintkezős potenciométer, melynek a gázpedál lenyomásával arányosan változik az ellenállása. A motor tehát nem rendelkezik hagyományos gázbowdennel, csak elektromos kapcsolat van a gázpedál és a vezérlőegység között, ezért elektromos gázpedálnak is hívják (E-Gas).

Üzemanyag-hőmérséklet jeladó (11.)
Méri az üzemanyag hőmérsékletét és továbbítja a motorelektronika felé.

Mennyiségszabályzó jeladó (12.)
A mennyiségszabályzó mindenkori helyzetéről nyújt információt a motorelektronikának.

Kiegészítő jelek (13.)
klímaberendezés, automata sebességváltó.

 

Izzítás-visszajelző és hibalámpa (14.)
Az előizzítás folyamatáról tájékoztatja a vezetőt, valamint jelzi a motor üzemében bekövetkezett rendellenességeket.

Kipufogógáz-visszavezetés mágnesszelepe (15.)
Ez egy mágnesszelep, mely vákumot kapcsol, illetve elvesz a kipufogógáz-visszavezetés membrános vákumszelepétől. A szelep kitöltési tényezőjének változtatásával a kipufogógáz visszavezetése széles határok közt állítható. A mágnesszelepet a motorvezérlő egység vezérli egy meghatározott jellegmezőnek megfelelően.

Töltőnyomás-szabályzás mágnesszelepe (16.)
Hasonló működésű az előzőhöz, viszont ez a töltőnyomás-határoló vákumszelepet (úgynevezett Waste-gate szelep) vezérli a vezérlőegység parancsának megfelelően. E szeleppel érhető el, hogy a motor szerkezeti elemeit károsító túlnyomás ne jöhessen létre, továbbá egyes üzemállapotokban a kompresszort károsító folyamatok ne lépjenek fel.

Mennyiségszabályzó (17.)
A forgóelosztós adagolóban ez az elem állítja a szabályzógyűrűt, így a mindenkori motorállapot szerinti üzemanyag-mennyiség kerül befecskendezésre.

Üzemanyag-lekapcsoló szelep (18.)
A motor leállításakor elzárja az üzemanyag útját.

Befecskendezés-kezdet szelep (19.)
Segítségével a befecskendezési kezdetet állító dugattyúra eső szabályzónyomás vezérelhető. Az elektromos szelep kitöltési tényezőjének változtatásával a dugattyú helyzete és ezáltal a befecskendezési kezdet tág határok közt állítható.

Kiegészítő jelek (20.)
Egyéb elektronikáknak szolgáltatott jelek, pl.fordulatszámjel, klíma tiltás, stb..

 

 

 

3. A kipufogógázok kezelése

A kipufogógázokat oxidációs katalizátor tisztítja, mely a nem-, vagy részben elégett szénhidrogének 80%-át vízgőzzé és széndioxiddá, a mérgező szénmonoxidot széndioxiddá alakítja. A dízelmotorok működése közben a légfelesleg következtében keletkező nitrogénoxidok hatástalanítása katalizátorral nem megoldható, ezért ezt a kipufogógáz-visszavezetéssel érik el.
A kipufogógáz-visszavezetés működési elvét a következő ábra mutatja.


A kipufogógáz-visszavezetés (Abgasrückführung, AGR) lényege, hogy a beszívott friss levegőhöz a kipufogószelepen kiáramló kipufogógázok egy részét visszavezetik, ezzel csökkentik a friss levegő relatív oxigéntartalmát, így kevesebb NOx keletkezik. Az üzemanyag elégetéséhez szükséges oxigénnek természetesen rendelkezésre kell állnia. A motorvezérlő egységben egy jellegmezőt tárolnak, mely minden üzemállapothoz hozzárendel egy bizonyos visszavezetési mennyiséget az adott motorfordulatszám, beszívott levegőmennyiség, üzemanyagmennyiség és motorhőfok függvényében.

Az AGR (EGR) szelep működése:
A motorvezérlő egység a motor üzemállapotának megfelelően elektromos impulzusokat küld a kipufogógáz-visszavezetés mágnesszelepére, mely a vákumszelepre ennek megfelelően vezérli ki a vákumot. Ez szabja meg a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét. A depressziót a motor vákumszivattyúja szolgáltatja.

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker