Benzin motorok

Az EA111 motor jellemzői | 1.0 MPI, 1.4, 1.6 TSI

1985-ben az EA801-es sorozatot váltotta az EA111-es sorozat
Ezt a motorcsaládot, a sok korszerűsítés eredményeként, öt különböző sorozatra osztotta a gyártó.
Átmeneti, MPI, HTP, FSI és TSI.

Átmenet az EA801 sorozatról, az EA111-re.
A múlt század 80-as éveiben az EA 801 sorozatú motorokat, hidraulikus szelepemelőkkel kezdték el felszerelni, ami ahhoz vezetett, hogy a gyártó új motorcsaládot hozott létre, ami az EA111 nevet kapta.
A hengerek közötti távolság 81 mm maradt és a belsőégésű motor térfogata 1,6 literre korlátozódott. E
lőször kisebb motorok kerültek gyártásba. A a sorozat 1043 és 1272 cm³ közötti belsőégésű motorokból állt.
A hengerblokk öntöttvas, míg a nyolc szelepes hengerfej anyaga alumínium. A vezérműtengelyt szíj hajtja, az olajszivattyút pedig lánc.
EA111 01 EA111 02

Piacon az 1.3 literes motorok voltak népszerűek, amit Golfba és a Polo-ba szereltek.

Motorkód Szelepek száma Teljesítmény Forgatónyomaték Passat
 MH 8 40kW 95Nm X
 NZ 8 41kW 96Nm X


 

 


EA111 MPI sorozata
A motorválaszték jelentősen bővült, és térfogatuk 1,6 literre nőtt.
A 16 szelepes, vezérműtengelyes változatok szintén nagyon elterjedtek. Minden motor hengerenkénti elosztott üzemanyag-befecskendezéssel (injector) volt felszerelve, ezért gyakran MPI (Multi Point Injection)- nek hívták.
EA111 03 EA111 04

Motorkód Hengerűrtartalom Szelepek száma Befecskendezés Teljesítmény Forgatónyomaték Passat
AER 1.0 8 Injektor 37kW 86Nm X
AUC 1.0 8 Injektor 37kW 86Nm X
AEX 1.4 8 Injektor 44kW 116Nm X
AKQ 1.4 16 Injektor 55kW 126Nm X
AXP 1.4 16 Injektor 55kW 126Nm X
BBY 1.4 16 Injektor 55kW 126Nm X
BCA 1.4 16 Injektor 55kW 126Nm X
BUD 1.4 16 Injektor 59kW 132Nm X
CGGA 1.4 16 Injektor 59kW 132Nm X
CGGB 1.4 16 Injektor 63kW 132Nm X
AEE 1.6 8 Injektor 55kW 135Nm X
AUS 1.6 16 Injektor 77kW 148Nm X
AZD 1.6 16 Injektor 77kW 148Nm X
BCB 1.6 16 Injektor 77kW 148Nm X
BTS 1.6 16 Injektor 77kW 153Nm X
CFNA 1.6 16 Injektor 77kW 153Nm X
CFNB 1.6 16 Injektor 63kW 145Nm X

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


EA111 HTP sorozata
Külön érdemes beszélni az alumínium HTP egységek sorozatáról, amelyeknek csak három hengere van. A mérnökök 2002-ben megalkották a "tökéletes" motort egy kicsi autóhoz, de ez eléggé megbízhatatlannak bizonyult. A tulajdonosokat különösen zavarta a vezérműlánc, amelynek az élettartama még 100.000 km -nél is kevesebb volt!
EA111 05 EA111 06
A HTP betűkombináció az angol High Torque Performance rövidítése, ami nagy forgatónyomatékot jelent. (:D )

Motorkód Hengerűrtartalom Szelepek száma Befecskendezés Teljesítmény Forgatónyomaték Passat
BMD 1.2 6 Injektor 40kW 106Nm X
BME 1.2 12 Injektor 47kW 112Nm X
CGPA 1.2 12 Injektor 51kW 112Nm X
 
 
 
 
 

EA111 FSI sorozata
2000-ben a vállalat mérnökei az 1,4 és 1,6 literes motorokat közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel látták el. Az első motorok a régi hengerblokkon alapultak, vezérműszíjas meghajtással, de 2003-ban megjelent egy új alumínium blokk, amelyben a vezérműszíjat lánccal váltották ki.
A közvetlen-befecskendezés és a vezérműlánc bevezetésével kezdődött el az EA111 motorcsalád mélyrepülése.
EA111 07 EA111 08
 
Motorkód Hengerűrtartalom Szelepek száma Befecskendezés Teljesítmény Forgatónyomaték Passat
ARR 1.4 16 Közvetlen befecskendezés 77kW 130Nm X
BKG 1.4 16 Közvetlen befecskendezés 66kW 130Nm X
BAD 1.6 16 Közvetlen befecskendezés 81kW 155Nm X
BAG 1.6 16 Közvetlen befecskendezés 85kW 155Nm X
BLF 1.6 16 Közvetlen befecskendezés 85kW 155Nm B6
 
 
 
 
 
 
 
 

EA111 TSI sorozata
2005 -ben bemutatták a Volkswagen talán legnagyobb számban legyártott motorját, az új, 1.2 és az 1.4 TSI-t.
2009-ben bemutatták az 1.4 literes TSI Twincharger (kettős feltöltés) erőforrást, ami Az Év Motorja díjat is elnyerte. A szakmai zsűrit lenyűgözte a kompresszoros és turbófeltöltéses erőforrás, amely a „zöld” kategóriában még a Honda hibrid erőforrását is megelőzte. Az értékelés szerint az 1,4 literes TSI a downsizing technológia mintapéldánya, egy igazi mérnöki mestermű.
A TSI motor, az akkori legmodernebb technológiájú motornak szímított, de igazából nem az innováció, hanem a megbízhatatlanságról vált világhírűvé.
Annak ellenére, hogy a gyártó a vezérműláncot motorélettartamra tervezte, több esetben, már 100.000 megtett kilométer előtt a lánc megnyúlt, rosszabb esetben elszakadt.
A szívószelepek kokszosodása továbbra is komoly problémát jelentett, és annak megszűntetésére nem történt érdemi változtatás.

EA111 09 EA111 10
 
A gyártó 2012-től, a vezérműlánc típushibáját szélesebb lánccal orvosolta, de ez sem bizonyult jó megoldásnak, már csak azért sem, mert a szélesebb lánc és annak tartozékai nem voltak kompatibilisek a korábbi modellekével. Vásárlói nyomás hatására, a Volkswagen vezérműszíjjal helyettesítve a láncot, de a sorozatos fejlesztések ellenére, ezek a motorok soha nem érték el a kívánt megbízhatóságot.
Végül ezt a motorcsaládot, a EA211-es sorozat váltotta fel.

Motorkód Hengerűrtartalom Szelepek száma Kettős feltöltés Befecskendezés Teljesítmény Forgatónyomaték Passat
CBZA 1.2 8 X Közvetlen befecskendezés 63kW 160Nm X
CBZB 1.2 8 X Közvetlen befecskendezés 77kW 175Nm X
BLG 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 125kW 240Nm X
BMY 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 103kW 220Nm  X
BWK 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 110kW 240Nm  X
CAVA 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 110kW 240Nm  X
CAVB 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 125kW 240Nm  X
CAVC 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 103kW 220Nm  X
CAVD 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés  118kW 240Nm  X
CAXA 1.4  16  X Közvetlen befecskendezés 90kW 200Nm B6
CDGA 1.4  16 Igen Közvetlen befecskendezés 110kW 220Nm B6, B7
CNWA 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 118kW 240Nm X
CKMA 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 118kW 240Nm CC, B7
CTHA 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 110kW  240Nm X
CTHB 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 125kW 240Nm  X
CTHC 1.4 16  Igen Közvetlen befecskendezés 103kW 220Nm  X
CTHD 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 118kW 240Nm CC, B7
CTKA 1.4 16 Igen Közvetlen befecskendezés 118kW 240Nm X


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Ha a motorjellemzőkről van kiegészítési javaslat, akkor kérünk benneteket, hogy írjátok meg az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mailcímre.