Komponensek működése

Az elektromechanikus parkolófék és Auto Hold működése.

on . Találatok: 12824

Az elektromechanikus parkolófék bevezetése előtt, a vezetőnek határozottan meg kellett húznia egy mechanikus kézifékkart vagy megnyomni a külön erre a célra kialakított rögzítőfék pedált, hogy a gépjármű ne guruljon el.
2005-től a Passatoknál a mechanikus kézifékkart felváltotta az elektromechanikus parkolófék, ami egy biztonságos és kényelmes rögzítőfék használatát szolgáló rendszer. Nem összetévesztendő az önbeparkoló rendszerrel.



Cikkünkben az elektromechanikus parkolófék és az Auto Hold működését mutatjuk be.
A továbbiakban az elektromechanikus parkolófék, EPB (Electric Parking Brake) néven szerepel a leírásban.

Az EPB rendszer általános áttekintése


Az elektromechanikus rögzítőfék számos előnnyel rendelkezik a hagyományos rögzítőfékhez képest.
- Több hely a műszerfalon, illetve a középkonzolon, a hagyományos kézifékkart kiváltja egy kisebb, és könnyebben kezelhető gomb, amely szabad teret biztosít a kezelőelemeknek illetve tároló egységeknek.
- Magasabb funkcionalitás a felhasználók számára
Az elektronikus vezérlőegységgel ellátott rendszer, számos hasznos és kényelmes funkcióval segíti a vezetőt, mint például az emelkedőn történő megállás során a visszagurulás megakadályozása, és az onnan történő elindulás.
- Előnyök a gyártási folyamat során
A hagyományos rögzítőfékhez szükséges mechanikus elemek elhagyásával (pl. a nagy méretű kézifékkar, bovdenek), egyszerűbb és gyorsabb az összeszerelés folyamata.
- Öndiagnosztika
AZ EPB egy mechatronikus rendszer, melynek működése közben minden folyamat diagnosztikai készülék által ellenőrizhető, a hibás működés vagy üzemzavar során eltárolt hibakódok a vezérlőegységből kiolvashatóak.


Hátsó rögzítőfék egység

A hátsó féknyergekre a mechanikus működtetésű karok helyett, elektromechanikus működtetők kerültek. A működtető motorok és egy többlépcsős erőátviteli meghajtás segítségével, pontosan meghatározott erővel szorítják a fékbetéteket a féktárcsákhoz.



Rendszeráttekintés


Váltómű
Ahhoz, hogy az elektromechanikus szerkezet aktiválja a rögzítőféket, kis mértékű dugattyúlöket szükséges. Az elektromotor forgatónyomatékát egy nyomatékváltómű 1:150 arányban konvertálja át 3 lépcsőben, vagyis a meghajtó villanymotor 150 fordulatát 1 fordulatra csökkenti, forgatónyomatékát pedig ugyanilyen arányban növeli.

Első lépcső:
A motor kihajtásánál lévő, első fogaskerék áttétel 1:3 arányban alakítja át a hajtóerőt.
Második lépcső:
A fogasszíj által meghajtott második fogaskerék, az imbolygótárcsán keresztül a kimeneti fogaskeréknek 1:50 arányban adja tovább a meghajtást
Harmadik lépcső:
Az orsóhajtás gondoskodik a forgó mozgás, egyenes irányú mozgássá történő átalakításáról.

Orsóhajtás
Az
orsóhajtás gondoskodik a motor és a nyomatékváltómű által létrehozott forgó mozgás egyenes irányú mozgássá alakításáról, amely mozgatja előre, vagy hátra a fékbetéteket.
Az imbolygótárcsa által meghajtott fogaskerék közvetlenül hajtja az orsót, melynek a forgási iránya meghatározza, hogy a tolóanya befelé, vagy kifelé mozduljon el.
Az orsóhajtás önzáró megoldás.
Ha a rögzítőféket működtetik, akkor az behúzva, vagy kioldva marad, elektromos áram hiányában nem működtethető.
A tolóanya hosszirányú elhelyezkedésű a fék dugattyúban, amely tengelyirányú mozgást végez.
A fékdugattyúban lévő kialakítás olyan, hogy a benne helyet foglaló tolóanya nem tud benne elfordulni.

Rendszer összetevők

Fogaskerék-mechanizmus
A mechanikus áttétel felelős a villanymotortól, az első fokozat (1:3 arányú) elosztásáért, az imbolygó-mechanika felé.
Ez a fogaskerék áttétel tartalmaz egy kis fogaskereket (motor kihajtás) és egy nagyobb fogaskereket ami a végáttétel bemenetéhez csatlakozik.
Az egymáshoz kapcsolódó fogaskerekek mérete határozza meg az áttétel viszonyát.

A tartalom tovább folytatódik!

Hozzáférés bejelentkezés után, klubtagok számára lehetséges.
Betöltés...