Fórumokon, facebook csoportokban, időről-időre felteszik a kérdést, legtöbb esetben fényképpel mellékelve: világít az izzítás lámpám, mi lehet a baj?
Pár perc után, seregével jön a segítség... némely különleges tehetséggel megáldott tulajdonos, kapásból beírja a mindent kizáró hibaokot, illetve a hibás alkatrészt. Más hiba nem is lehet, csak az, amit Ő mond, illetve ír!
Nagy arányban azok a felhasználók vannak, akik megosztják saját tapasztalataikat, hogy nekik ilyen esetben mi volt a gond. Jó dolog a segítő szándék, de ezekkel a tapasztalatokkal, ők sem tudnak érdemben segíteni. Sok esetben még ronthatnak is a helyzeten, mivel a hiszékeny kérdező, elkezdi beszerezni az adott alkatrészt, és a csere nem hoz eredményt.
Elenyésző arányban, pedig azok a tulajdonosok, és szakemberek vannak, akik ezzel a hibajelzéssel kapcsolatban, a valós helyzetet vázolják fel.
Ahhoz, hogy megértsük azt, hogy egy ilyen hibánál miért nem kaphatunk érdemi internetes segítséget, az alapoktól kell indulni.
Normál üzemállapot:
- Az előizzítás ellenőrző lámpa, hideg motornál a gyújtás bekapcsolása után világít, majd pár másodperc után elalszik, és utána a motor indítható.
- Üzemmeleg motornál az előizzítás ellenőrző lámpa nem világít, a motor indítható.
Hibás üzemállapot:
- Ha hideg motornál az előizzítás ellenőrző lámpa nem világít, akkor az előizzító berendezésben hiba lépett fel.
- Ha menet közben az előizzítás ellenőrző lámpa villog, akkor az általában alkatrész meghibásodásra utal.
- Ha menet közben az izzítás ellenőrző lámpa folyamatosan világít, akkor a hibaüzenet továbbítódik a vezérlő hibatárolójába.
Tehát ezekből nem lehet következtetni a hiba pontos okára, még akkor sem, ha a kérdésünk alá több százan bekommentelnek.
Az alábbi ábra egyszerűen szemlélteti, hogy a motorvezérlő dolgozza fel a az érzékelők jeleit és azok függvényében működteti a végrehajtóelemeket.
Ha ebben a rendszerben bármilyen alkatrész meghibásodik, vagy hiba keletkezik, ami kihatással van a motor normál üzemállapotára, akkor az előizzítás ellenőrző lámpa villogni, vagy világítani kezd.
Látható, hogy a részleges rajzon is elég sok variáció létezik.
Ezért van az, hogy ha villog, vagy világít az előizzítás ellenőrző lámpa, akkor az még kevés információ ahhoz, hogy megtudjuk a hiba pontos okát.
(A kényszerüzem hibaállapotra, most nem térünk ki.)
PDTDI motorvezérlés vázlat
Vannak esetek, amikor az előizzítás ellenőrző lámpa együttesen világit például az ABS ellenőrző lámpával.
Ez akkor fordul elő, amikor olyan érzékelő (vagy annak áramköre) hibásodik meg, melynek jelét a motorvezérlő (ECU/ECM) és az ABS vezérlőegység is felhasználja.
ABS vezérlő vázlat
Egyetlen egy olyan eset van, amikor kizárólagosan tudjuk, az előizzítás ellenőrző lámpa hibajelzésének okát.
Ha a részecskeszűrő és az előizzítás ellenőrző lámpa együttesen világít, akkor részecskeszűrő telítettsége elérte a 40 grammot, és a motorvezérlő letiltja a részecskeszűrő regenerációját. Ilyenkor a felhasználó általi regeneráció (pl.hosszú kilométereken át tartó nagy sebességgel való, haladás) , nem lehetséges, illetve nem fog eredményt hozni..
Az autót azonnal szervizbe kell vinni!
Zárszóul, ha menet közben világít az előizzítás ellenőrző lámpa, akkor csak egyet tehetünk: Szakemberhez kell vinni az autót, ahol egy hibakód kiolvasás után megteszik a szükséges lépéseket.