Fő tartalom átugrása

Passat B9 A Passat története újabb mérföldkőhöz érkezett 2023. augusztus 31-én, amikor a Volkswagen bemutatta a kilencedik generációt a müncheni IAA autókiállításon.
A B9-es sorozat egy fontos változást hozott: sedan többé nincs. A Passat kizárólag kombi, vagyis Variant kivitelben folytatja pályafutását.

A döntés mögött egyértelmű okok álltak – a vevők évek óta a kombi praktikumát választották, a limuzin iránti kereslet folyamatosan csökkent.

   

A modell a MQB Evo platformra épül, amely a Volkswagen moduláris, keresztmotoros építőkészletének továbbfejlesztett változata, és a Skoda Superbbal közösen osztozik a technikai alapokon és a gyártósoron. 

 

A B9 gyártása már nem Németországban, hanem Szlovákiában, Pozsonyban indult el, egy soron a Skoda Superbbal. 
Az emdeni üzemben több mint négy évtizeden át készült a Passat, ám a gyár időközben teljesen átalakult, 
így ezzel lezárult a típus története Emdenben. Ma már kizárólag elektromos modellek – például az ID.7 és ID.4 – gördülnek le onnan a szalagról.


Méretek

A Passat B9 a korábbi generációhoz képest jelentősen nagyobb lett. A teljes hossz 4917 milliméter, ami 144 milliméteres növekedést jelent.    

A tengelytáv 50 milliméterrel bővült, így 2841 milliméterre nőtt. A szélesség 1849 milliméter (+20 mm), a magasság pedig 1506 milliméter (+1 mm).

A belső helykínálat ennek megfelelően tágasabb: az első lábtér 18 milliméterrel, a hátsó 1 milliméterrel nőtt. A csomagtér kapacitása 690 literre emelkedett (+40 l), lehajtott ülésekkel 1920 liter áll rendelkezésre (+140 l). Az aerodinamikai értékek is javultak, a légellenállási tényező 0,25.
   

 

A tengelytáv növekedése miatt a hátsó lábtér is bővült, a csomagtér 690 literes alaphelyzetben, az ülések ledöntésével 1920 literre bővíthető.

A Passat B9 fejlesztése során különös figyelmet fordítottak az aerodinamikára. Az első rész alacsonyabb kialakítást és aktív hűtőrács-lamellákat kapott, amely a légáramlás szabályozásával mérsékli a fogyasztást. Az oldalsó légterelők és a kerék-légterelők csökkentik a turbulenciát, míg az aktív fékhűtés mérsékli a kerékjáratokban keletkező áramlást.
Az alsó burkolat teljesen zárt, a tető és a tetőspoiler formája optimalizált, kiegészítve oldalsó leválasztó élekkel.  Az aerodinamikai hatékonyságot tovább javítják az áramlás-optimalizált kerekek és abroncsok, valamint a külső tükrök új kialakítása. Mindezek eredményeként a légellenállási tényező értéke 0,25-re csökkent, szemben a B8-as elődmodell 0,27 körüli értékével. Ez a mérhető javulás hozzájárul a fogyasztás mérsékléséhez és a nagyobb hatótávhoz.


Világítás
A Passat B9 világítórendszere már alapfelszereltségként LED technológiát kínál, amely nagy fényerőt és alacsony energiafogyasztást biztosít. A magasabb felszereltségi szinteken megjelenik az IQ.LIGHT LED-Matrix rendszer, amely egyenként vezérelt szegmensekkel dolgozik.

  
A kamera által gyűjtött adatok alapján a rendszer képes pontosan kizárni a szembejövő forgalmat a fényképből, így a vezető mindig a maximális látótávolság mellett, vakítás nélkül közlekedhet. Az adaptív fényelosztás a sebességhez, az útviszonyokhoz és az időjárási körülményekhez is igazodik. A nappali menetfények karakteres grafikát alkotnak, a hűtőrács felső vonalán végigfutó fénycsík pedig optikailag szélesebbé teszi az autó orrát.


Utastér
A Passat B9 utastere teljesen új elrendezést kapott. A műszerfal vízszintes vonalvezetésű, letisztult kialakítású, központi eleme a 10,25 hüvelykes digitális műszeregység és a 12,9 hüvelykes érintőkijelző, amely 15 hüvelykes méretben is rendelhető.

 

 

Az MIB4 generációs infotainment rendszer gyorsabb működést és egyszerűsített menüstruktúrát kínál, a legtöbb funkció érintővezérléssel érhető el.
A kormánykerék multifunkciós, érintésérzékeny kezelőszervekkel. A váltókar a kormányoszlopra került, így a középkonzol több tárolóhelyet biztosít.

 

Az ülések ergonómiai kialakításúak, opcióként elérhetők az ergoActive ülések akár 14 irányú állítással, masszázs- és szellőztető funkcióval.

A Passat világában a belsőtéri hangulatvilágítás nem újdonság: a B8 facelift során jelent meg először az Ambient Light rendszer, amely opcióként volt rendelhető.
A B9-ben ez a megoldás továbbra is elérhető, immár fejlettebb, 30 színben állítható Ambient Light formájában.
 

A vezető így a belső tér fényhangulatát teljesen személyre szabhatja, amely egyszerre látványos és a prémiumérzetet is erősíti.
A hangszigetelés és az anyaghasználat is javult, a cél a zajszint csökkentése és a komfort fokozása hosszú távú utazások során.


Motorválaszték - TDI, TSI, eTSI, eHybrid

A Passat B9 hajtáslánc-kínálata a Volkswagen aktuális technológiai irányát tükrözi: a hagyományos dízelek mellett megtalálhatók a modern benzines TSI-k, mild-hibrid rendszerek, valamint a plug-in hibrid is. A cél minden esetben a hatékonyság növelése, a szigorodó emissziós normák teljesítése és a vásárlói igények kiszolgálása.

Dízelmotorok - TDI

A dízelválaszték középpontjában a továbbfejlesztett EA288 Evo 2.0 TDI áll. A motor több teljesítményszinten érhető el, a takarékos mindennapi használattól egészen a nagyobb igénybevételig. A kettős AdBlue-befecskendezés, az optimalizált égési folyamat és a korszerű kipufogógáz-utókezelés révén a motor tisztább és hatékonyabb, miközben megőrzi a dízelekre jellemző magas nyomatékot és hosszú távú gazdaságosságot.
Fontos változás, hogy a korábbi B8 BiTDI – 240 lóerős, 500 Nm-es csúcsmotor – a B9-ből már hiányzik.
A gyártó szerint az EU7 közeledő normái és a szigorodó CO₂-előírások miatt a biturbós dízel fejlesztése nem volt gazdaságos.

Az EA288 Evo 2.0 TDI motor a Twindosing technológiát alkalmazza, amely két egymást követő SCR-katalizátorral és dupla AdBlue-befecskendezéssel jelentősen csökkenti a nitrogén-oxid kibocsátást

Benzines motorok - TSI

A Passat B9 benzines kínálatának alapját az EA888 Gen4 (Evo4) és az EA211 Evo2 (csak hibridekhez) motorcsalád adja.
Az EA888 a Volkswagen egyik legfejlettebb erőforrása, 2,0 literes lökettérfogattal, láncos vezérléssel, magas, 9,3–9,6:1 kompresszióviszonnyal és fejlett szelepvezérléssel. A változó szelepemelés, a hengerfejbe integrált kipufogócsonk és a nagy hőterhelést bíró turbófeltöltő révén széles fordulatszám-tartományban biztosít kiemelkedő nyomatékot és gyors reakciót. A közvetlen befecskendezés akár 350 bar nyomással dolgozik, ami tisztább égést, jobb teljesítményt és hatékonyabb üzemet eredményez.
  
A turbó különlegessége, hogy közvetlenül a hengerfejhez csatlakozik, így rendkívül gyorsan felmelegszik és hatékony hőmenedzsmentet biztosít. A kétcsatornás kipufogó-kiömlés szinte azonnali feltöltést tesz lehetővé, az elektronikus wastegate pedig precízen szabályozza a töltőnyomást. A turbina akár 980 °C kipufogógáz-hőmérsékletet is elvisel, így nincs szükség extra dúsításra nagy terhelésnél, ami egyszerre javítja a hatásfokot és maximalizálja a teljesítményt. A turbófeltöltőt a Continental szállítja a Volkswagen számára.

A kínálat felsőbb szegmensében a 2.0 TSI EA888 Gen4 (Evo4) áll, amely először a Golf GTI és R modellekben mutatkozott be, majd a Passatban nyomatékosabb, komfortosabb karakterrel jelent meg. Két változata érhető el:

DNNE – 204 LE, 320 Nm

DNPB – 265 LE, 400 Nm már 1700 f./perc-től, 4MOTION összkerékhajtással, ami biztosítja a B9 benzines kínálatának csúcsát, egyszerre sportos és hosszútávon is kényelmes karakterrel.

Mild-hibrid - eTSI 

Nem írok alá semmit inkább a felső sort módosítom. Az EA211 Evo2 1.5 mild-hibrid változata 48 voltos szíjhajtású indítógenerátorral (BSG - Belt Starter Generator ) egészül ki, amely egyetlen egységben látja el a generátor és az indítómotor feladatát. Fékezéskor visszatáplálja az energiát a lítiumion akkumulátorba, gyorsításkor rövid ideig nyomatékot ad le a belső égésű motor mellett, kis terhelésnél pedig lehetővé teszi a motor teljes leállítását és vitorlázást. Ennek eredménye alacsonyabb fogyasztás, simább start-stop működés és hatékonyabb városi üzem.
   
A mild-hibrid rendszer nem teljes értékű hibrid. Az akkumulátor kapacitása kicsi (≈0,8 kWh), ezért az autó önállóan, csak villanymotorral nem képes közlekedni.
A rendszer feladata a belső égésű motor tehermentesítése:

Plug-in hibrid - eHybrid

A Passat B8.2-ben még GTE néven ismertük a plug-in hibrid változatot, ám a B9-ben a Volkswagen kivezette ezt a megjelölést, és egyszerűen eHybrid néven kínálja a modellt. A hajtáslánc alapját továbbra is az 1.5 TSI Evo2 motor adja, amelyet egy villanymotor és egy 19,7 kWh kapacitású lítiumion-akkumulátor egészít ki. Ennek köszönhetően az új generációs rendszer immár akár 100 kilométer tisztán elektromos hatótávot kínál a WLTP-ciklus szerint. A valóságban természetesen ennél rövidebb értékekkel kell számolni, de így is jelentős előrelépést jelent a B8.2 korábbi ~50 km-es hatótávjához képest (13 kWh-s akkumulátorral). Hosszabb utak esetén a benzinmotor lép működésbe, így megmarad a Passattól megszokott hatótáv és rugalmasság.
  

Az eHybrid hajtáslánc fő egységei: bal oldalon az 1.5 TSI Evo2 benzinmotor, középen a villanymotor és a tengelykapcsolók, jobb oldalon pedig a DQ400e DSG váltó. A rendszer együttműködése biztosítja a tisztán elektromos üzemet és a hibrid rugalmasságot.


Váltók – korszakváltás DSG-vel

A Passat B9 egyik legnagyobb változása, hogy a manuális váltót teljesen kivezették a kínálatból – hogy rohadnának meg. Ez azt jelenti, hogy a modell kizárólag duplakuplungos automata váltóval (DSG) érhető el, ami jól mutatja, mennyire eltolódott a piac az automatizált megoldások felé.

A benzines és dízel modellekben a 7 fokozatú DQ381 DSG dolgozik. Ez a váltó már az új generációs, megerősített konstrukció, amely a magasabb forgatónyomatékot is bírja, miközben gyors és finom kapcsolásokkal teszi kényelmesebbé az utazást. A DQ381 kompatibilis a 4Motion összkerékhajtással, így a nagyobb teljesítményű TDI és TSI változatokhoz is tökéletes társ.

A plug-in hibrid eHybrid kizárólag a DQ400e váltóval készül. Ez egy 6 fokozatú DSG, amely különlegessége, hogy a villanymotor közvetlenül a kuplungházba van integrálva. Így biztosítja a tisztán elektromos közlekedést, a hibrid üzemmódot, valamint a benzinmotor és az elektromos hajtás közötti zökkenőmentes átmenetet.
A DQ400e váltó már a B8 GTE-ben is megjelent, a B9-ben pedig továbbfejlesztett változatát találjuk.


Összkerékhajtás - 4MOTION

A Passat B9 összkerékhajtása alapvetően a jól ismert Haldex-elven működik, vagyis normál körülmények között az első kerekeket hajtja, és csak akkor kapcsolja a hátsó tengelyt, ha arra valóban szükség van. A hajtáslánc központi eleme továbbra is az elektronikus vezérlésű, lamellás tengelykapcsoló, amely a hátsó tengely elé került beépítésre.

Az újdonság az elődhöz képest abban rejlik, hogy a vezérlőelektronika gyorsabban és pontosabban képes beavatkozni, miközben szorosan együttműködik a menetdinamikai rendszerekkel – így a stabilitás, a tapadás és a biztonság minden helyzetben optimalizált. A rendszer képes a nyomaték nagyobb részét is a hátsó tengelyre irányítani, főleg induláskor vagy csúszós útfelületen, ami a korábbi generációhoz képest jobb reakciót és hatékonyabb erőátvitelt eredményez. Emellett a hajtáslánc energiamenedzsmentje is finomodott: alapállapotban a kuplungok nyitva vannak, ami csökkenti a veszteségeket és alacsonyabb fogyasztást biztosít.


Futómű

A Passat B9 futóműve a Volkswagen MQB evo platformjára épül, amelynek célja a kényelmes utazás és a pontos irányíthatóság összehangolása. Elöl korszerűsített MacPherson rugóstagos felfüggesztés dolgozik, hátul pedig többlengőkaros multilink rendszer, amely nagy sebességnél és változó terhelés mellett is stabil úttartást biztosít. A konstrukció hangolása egyszerre szolgálja a hosszú utazások komfortját és a dinamikus vezetéshez szükséges feszességet, így a Passat hű marad a típus hagyományosan kiegyensúlyozott karakteréhez.

  

A B9 egyik legnagyobb újdonsága a futómű terén az adaptív futóműszabályzás legfrissebb változatának, a DCC Pro-nak a megjelenése. Ez a rendszer kétszelepes lengéscsillapítókat használ, amelyek külön vezérlik a nyomó- és húzófokozatot, így sokkal gyorsabban és precízebben reagálnak az útviszonyokra és a vezetési stílusra. Az eredmény egy olyan futómű, amely képes egyszerre puha és komfortos, illetve sportosan feszes karaktert is nyújtani, mindig a pillanatnyi helyzethez igazodva.
A DCC Pro korábban az Arteon és a Touareg modellekben volt elérhető, a Passat esetében most először jelenik meg, ezzel is emelve a típus technológiai színvonalát.


Infotainment és vezetőtámogató rendszerek

A Passat B9 egyik fontos újdonsága a Dynamics Manager rendszer, amely központilag hangolja össze a futómű, a kormánymű és a hajtáslánc vezérlését. Ezáltal az autó minden helyzetben optimális stabilitást és kényelmet biztosít, miközben a vezető által választott menetmódhoz igazítja a karakterisztikát.

Az új Park Assist Pro parkolórendszer még kényelmesebbé teszi a mindennapokat: a vezető akár az okostelefonjáról is irányíthatja az autót parkolás közben. Az előre eltárolt manőverek – például garázsba beállás – egyetlen gombnyomással elindíthatók, így a Passat önállóan végrehajtja a parkolási műveletet.

A Digital Cockpit teljesen digitális műszeregysége immár teljes mértékben személyre szabható. A vezető maga választhatja ki, hogy a klasszikus műszerek, a navigáció térképe vagy épp a vezetéstámogató rendszerek információi legyenek előtérben, miközben a kijelző letisztult grafikát és valós idejű adatokat kínál.


  b9 23  b9 23

    

R-Line felszereltség

Az R-Line a Volkswagen kínálatában a sportos megjelenés és a dinamizmust hangsúlyozó felszereltségi szint.
Bár nem teljes értékű „R” sportmodell, mégis különleges karaktert ad: egyedi lökhárítók, sötétebb optikai elemek, nagyobb könnyűfém kerekek és sportos utastéri részletek jellemzik. Célja, hogy a mindennapi használhatóságot ötvözze a sportos külsővel és hangulattal.
A Passat B9 R-Line már alapfelszereltségben kínálja többek között a LED-Mátrix fényszórókat dinamikus távolsági fényvezérléssel, dinamikus irányjelzőt, fűthető üléseket, sötétített hátsó ablakokat, valamint Park Assist Pro és elektromos csomagtérajtó is tartozik hozzá.
Az igényesebbek számára elérhető a R-Line MAX, amely a fentiek mellett panoráma üvegtetőt, sötétített üvegezést a B oszloptól hátrafelé, valamint 19 colos “Leeds” könnyűfém kerekeket kínál, így még erőteljesebb megjelenést ad a modellnek.
Összességében a Passat B9 esetében két sportos kivitel érhető el: az R-Line és a még gazdagabban felszerelt R-Line MAX.

Elegance Elegance
Elegance Elegance
Elegance Elegance

A Passat B9 méltó folytatása a típus hagyományainak, ugyanakkor egyben új fejezet is a modell történetében. Megőrizte a Passatoktól megszokott tágas belsőt, a hosszú távon is kényelmes utazási élményt és a magas szintű praktikumot, miközben technológiai szempontból egy teljesen új szintre lépett. A modern hajtásláncok, az intelligens asszisztens rendszerek és az olyan prémium extrák, mint a DCC Pro futómű vagy a 30 színben állítható hangulatvilágítás, mind azt mutatják, hogy a B9-es Passat egyszerre hozza a hagyományos értékeket és a jövőbe mutató megoldásokat. Ez az autó nem csak egy új generáció, hanem egyfajta összegzése annak, amit a Volkswagen középkategóriás ikonja több mint öt évtized alatt képviselt: minőséget, megbízhatóságot és korszerűséget.

Főbb jellemzők B9

Platform B9
Gyártás 2024–
Besorolási osztály Felső-középkategóriás autó
Karosszériatípusok 5 ajtós Variant
Motorok
Benzin
2.0 TSI – EA888 Gen.4 (DNNE, DNPB)
Benzin / hibrid
1.5 eHybrid – EA211 Evo2 (DUCA, DUCB)
Mild-hibrid (eTSI)
1.5 TSI – EA211 Evo2 (DXDB)
Dízel
2.0 TDI – EA288 Evo (DXNB, DXPA, DXPB)
Elrendezés / Meghajtás Orrmotoros – elsőkerék / összkerék (4MOTION)
Erőátvitel DSG: DQ381 (7 fok.) – TSI/TDI • DQ400e (6 fok.) – eHybrid
Tengelytáv 2841 mm
Hosszúság 4917 mm (Variant)
Szélesség 2083 mm (tükrökkel)
Magasság 1506 mm (Variant)
Üzemanyagtartály 66 l (PHEV: kisebb, típustól függő)