Szakmai blog

Figyelem! A regisztráció ideiglenesen lezárva!

  Kedves Látogató!
  A Passat Klub Hungary weboldal új verziójának fejlesztése folyamatban van, ezért a regisztrációt átmenetileg lezártuk, hogy az adatbázis változatlan maradjon az átállás ideje alatt.
  Köszönjük a megértést és türelmet!


 

Passat B6, B7: Parkolófék motor pótlása.

Működés.

Az elektronikus parkolófék (EPB),  2005 után gyártott modellekben került beépítésre.

Felváltja a hagyományos kéziféket, és fölöslegessé teszi a megszokott kézifékkart. Ennek köszönhetően, az első ülések között nagyobb hely áll rendelkezésre. Az elektronikus parkolóféket a hátsó tárcsafékeknél beépített két darab, bolygóműves elektromotor működtet.
A mechanikus alkatrészek úgy vannak kialakítva, hogy a leparkolt Passatot akkor is biztosan tartják, ha a fedélzeti elektromos rendszer meghibásodna. A kombinált műszeregységnél és a kapcsolóban található ellenőrzőlámpák jelzik, hogy a parkolófék aktiválva van-e. A fékek behúzását az EPB működési zaja is jelzi. Az elektronikus parkolófék a nagy gombbal való egyszerű működtetés mellett (a forgó világításkapcsoló mellett található), különböző egyéb komfort és biztonsági funkcióval is szolgál. Például, a dinamikus indulásasszisztens fölöslegessé teszi a parkolófék manuális kioldását, elegendő, ha a vezető elindul, és az EPB automatikusan kiold.

Ez eddig mind szép és jó, de mi van akkor, ha a rögzítőmotor meghibásodik?

Ha kioldott állapotban történik a meghibásodás, akkor szerencsénk van, ugyanis az autóval még tudunk közlekedni.
Viszont, ha rögzített állapotban történik a meghibásodás, akkor szerszámok hiányában szinte semmit nem tehetünk.


Sajnos nekem az utóbbival volt egy kellemetlen élményem. A reggeli indulásnál a bal hátsó rögzítőmotor meghibásodása miatt a kerekem meg sem mozdult.

Ha megtörtént a baj.

  Első lépésben meg kell emelni az autót és a kereket leszerelni, hogy hozzáférjünk a rögzítőmotorhoz, ami a hátsó féknyeregre van szerelve. 
Az elektromos csatlakozót szedjük le, utána a nyilakkal megjelölt torx csavarokat szedjük le, és buktassuk ki a rögzítőmotort.


Miután lekerült a motor, a féknyeregben elhelyezkedő menetes orsót egy kicsit kell visszaforgatni és az autóval ellehet menni a legközelebbi szervizig.

A féknyeregben lévő menetes orsóból két fajta változat létezik:
- Torx
- XZN (sűrű fogazású)
De egy torx kulccsal mindkét változatot meglehet lazítani, ellenben ha van xzn készletünk, akkor inkább hanszáljuk a megfelelőt. 



A lényeg!
Itt mindenkinek egyénileg kell eldönteni, hogy mire tart igényt.
Gyári motort (erről majd később, bővebben) beszerezni, vagy utángyártottat, ami a gyárinak a töredéke.
A gyári rögzítőmotor darabja, közel százezer forintos nagyságrendű, míg az utángyártott értéke jóval olcsóbb.

Sok helyen érdeklődtem, sok webáruházat néztem, és az utángyártott kínai termékekért, 30-50.000 forintot kérnek el az itthoni a kereskedések.
Még mindig darabárról beszélünk!
Magam részéről ezt az árat is soknak tartottam, még ha egy pár éves Passtról így az ebay felé vettem az irányt és nem kis sikerrel jártam!
Egy darab rögzítőmotornak az ára tízezer forint körül van, továbbá lehet kapni párban és javítókészletben, mely tartalmazza a tűgörgőt, szimeringet, menetes orsót.
A menetes orsóra abban az esetben lehet szükség, ha valami oknál fogva a rögzítőmotor (műanyagból van az egész) felfogatása letörik (én is így jártam) és kibillen a motor a féknyeregből. Ilyenkor a motor tengelye ledarálhatja a menetes orsó belső fogazását.

Fentebb említettem, hogy kétféle rögzítőmotorral szerelték a Passat B6, és B7-et, melynek fogazása TORX, vagy XZN, amit  laikus körökben ritka: torx és sűrű: xzn torxnak hívnak.

Természetesen mindenki maga döntse el azt, hogy milyen beszerzési forrás szimpatikus számára.
Aliexpressen elég beütni a cikkszámokat a keresőbe és dobja is a találatokat.
A B6 és B7 rögzítőmotorok teljesen megegyezőek.
XZN fogazású rögzítőmotor gyári cikkszáma: 3C0998281B
TORX fogazású rögzítőmotor gyári cikkszáma: 3C0998281A

A cikk írásánál nem találtam olyan eladót, aki párban, javítókészlettel árulna 6 fogazású rögzítőmotort, ha valaki esetleg rábukkan, az küldje el és a cikk ki lesz egészítve.
Nekem 12 fogazású motorom van és kb. 3 héten belül küldték a terméket posta és vám költség mentesen.

Gyári, vagy utángyártott?
Véleményem szerint a gyárit semmiképp, mivel borzasztó magas árat kérnek egy olyan vacakért, ami 3-4 év alatt tönkrement.

A 4 éves Passatból kiszerelt motor úgy nézett ki, mintha már 15 évet szolgált volna. Belül mindenhol állt a rozsda, és a kivitelezés is kritikán aluli.
A bolygóműves fogaskerekek egy része fém, amit igencsak kikezdett a rozsda a másik része pedig műanyag.
Egyszóval kiábrándító...
Pár fotó a gyári motorról, ami szintén Kínában készült és az utángyártott kínai termékről.

Gyári Utángyártott

Megelőzés?
Sok mindent nem tehetünk.... esetleg annyit, hogy egy évben egyszer a szezonális téli-nyári kerékcserénél leszereljük a motorokat és megtisztítjuk, bekenjük zsírral a fogaskerekeket és WD 40-nel megpróbálunk a házba befújni.