Szakmai blog

Figyelem! A regisztráció ideiglenesen lezárva!

  Kedves Látogató!
  A Passat Klub Hungary weboldal új verziójának fejlesztése folyamatban van, ezért a regisztrációt átmenetileg lezártuk, hogy az adatbázis változatlan maradjon az átállás ideje alatt.
  Köszönjük a megértést és türelmet!


 

DPF - Akarod tudni, mikor regenerál az autód?

Évek óta gyakran felmerül a kérdés: honnan tudom, hogy mikor regenerál az autóm?
Megvannak erre -szakszerű- válaszok, ami a megemelkedett alapjárat, az erősebb motorzaj, stb..
Viszont ezt csak alapjáraton tudjuk érzékelni és fogalmunk sincs arról, hogy a regenerációs folyamat meddig tart.
Erre már régóta van van egy jó telefonos alkalmazás, melynek a neve: VAG DPF
A VAG DPF egy androidos alkalmazás, amely lehetővé teszi a dízelkibocsátási rendszerhez kapcsolódó érzékelők széles skálájának figyelését, nyomon követését és naplózását.
Az alkalmazás lehetővé teszi, hogy online, vagy akár naplózva nyomon kövessük a a DPF regenerációt, a DPF égetési ciklusát és ami a legfontosabb, hogy láthatjuk a szűrő olajhamu-tartalmával kapcsolatos információkat.

Az alkalmazás semmiféle beavatkozásra nem képes
(regeneráció indítása, hibaüzenet EML törlése), csupán az információmegjelenítés a feladata.

Az első és második képen látható a regenerációs folyamat, míg a harmadikon a folyamat utáni állapot látható. Amikor a szűrő piros színnel jelenik meg akkor a regenerációs folyamat aktív.
A részecskeszűrő százalékos telítettségét a szoftver a számított koromtömeg (soot mass calculated) értékéből származtatja.
Ennek az alkalmazásnak a segítségével könnyedén megállapíthatjuk, hogy milyen a részecskeszűrőnk telítettsége, mikor volt az utolsó regeneráció, stb.
A szoftver a motorvezérlő alábbi mérőcsoport csatornáit használja UDS protokoll esetén, ami típusonként változhat. (bal oldali oszlop):

A működéshez egy ELM 327 v1.5 verziójú OBD interfészre van szükség. Az 1.5-nél korábbi verziójú interfészekkel a bluetooth kapcsolatot nem lehet felépíteni.
A mi tesztalanyunk egy Passat B7 volt, ami túl van a 260.000 kilométeren.
A regeneráció 99%-os telítettségen kezdődött és egészen 22%-ig tartott.
A regeneráció időtartama cirka 12 perc volt ebből egyharmada alapjáraton történt, ugyanis tudni kell, hogy a regeneráció alapjáraton is gond nélkül végbemegy.
Ellenben jobb menet közben végigcsinálni, mert a motort igen nagy hőterhelés éri.
Látható, hogy a be és kimenő kipufogógázok hőmérséklete 500 °C felett van.

A VAG DPF verzióból kétféle verzió létezik, az ingyenesnél mindössze három mérőcsoport (mért koromtömeg, regeneráció időtartam, regeneráció óta megtett távolság) kerül megjelenítésre, míg a fizetősnél rendelkezésre áll az összes funkció, amik a képernyőmásolaton láthatóak.
Az utolsó képernyőmásolaton láthatóak a fordítások, amelyek nagy része magától értetődik.

Két fontos mérőcsatorna van, amire érdemes nagyobb figyelmet fordítani!
Az egyik az olajhamu maradék (oil ash residue) IDE00433.  Ez a mennyiség, amit a részecskeszűrő már nem tud elégetni.
Az értéke motorváltozatonként eltérő. Pontos, illetve hiteles adatunk -még- nincs róla. Ha az érték túl magas (cc 80g), a részecskeszűrőt cserélni kell.
A másik mérőcsatorna a számított koromtömeg IDE00434.

A Volkswagen hivatalos leírása szerint a részecskeszűrő regenerálása a következő lépésekben zajlik:
--------- Passzív regeneráció
Passzív regeneráció során a koromrészecskék folyamatosan elégetésre kerülnek a motorvezérlő beavatkozása nélkül.
Ehhez általában autópályán való haladás szükséges nagy terhelés mellet, továbbá 350-500 °C kipufogógáz hőmérséklet szükséges.
Melegítési fázis (Heat-Up Phase) Ha a katalizátor és a részecskeszűrő hideg a motor indításakor, a motorvezérlő két másodlagos befecskendezést indít közvetlenül a fő befecskendezés után. Ez folyamat  a katalizátort és a részecskeszűrőt a lehető leggyorsabban felmelegíti az üzemi hőmérsékletre.
--------- Aktív regeneráció
Amikor a motort többnyire olyan üzemállapotban használjuk, hogy kipufogógáz hőmérséklete túl alacsony, akkor az nem elég a passzív regeneráláshoz.
Ezáltal
koromrészecskék halmozódnak fel a részecskeszűrőben.
Amint egy meghatározott korommennyiség (18 gramm) felhalmozódik a szűrőben, az aktív regenerációt a motorvezérlő elindítja.
A részecskeszűrő koromterhelését két előre programozott terhelési modell számítja ki az ECU-ban. Az egyik terhelési modellt a felhasználói vezetési stílus, valamint a kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelő és a lambda szonda jelei alapján határozzák meg.
Egy másik koromterhelési modell a részecskeszűrő áramlási ellenállása. Ezt a G450 1. kipufogógáz-érzékelő, a kipufogógáz-hőmérséklet-érzékelők és az ECU-ból kiszámított kipufogógáz-tömegáram alapján számítják ki.
A töltőnyomást úgy szabályozza az ECU, hogy a regenerálás során a nyomaték a vezető számára nem változzon észrevehetően.
--------- Felhasználói regenerálás
Ha a gépjárművet csak rendkívül rövid utakon használjuk, akkor a kipufogógáz hőmérséklete nem elég magas a szűrő regenerálásához.
Ha a dízel részecskeszűrő terhelési állapota eléri a felső határt, ami  30 gramm koromtömeget jelent, akkor a műszeregységen lévő dízel részecskeszűrő figyelmeztető lámpa kigyullad.
Ez a jel arra utasítja a vezetőt, hogy végezzen el egy regenerációs ciklust. A járművet rövid ideig állandó sebességgel kell vezetni, ami által magas kipufogógáz-hőmérsékletet jön létre, így a regeneráció sikeres lehet.
--------- Szerviz regeneráció
Akkor szükséges, ha már a felhasználói regenerálás nem volt sikeres, és a részecskeszűrő terhelési állapota eléri a 40 grammot.
Ekkor az izzítógyertya és a dízel részecskeszűrő figyelmeztető lámpa is világít. A központi kijelzőn megjelenik a  „Engine Malfunction Workshop", vagy "Motorstörung - Werkstatt" üzenet.
A részecskeszűrő károsodásának elkerülése érdekében az ECU nem kíséri meg a dízel részecskeszűrő aktív regenerálását. A részecskeszűrőt csak műhelyben lehet regenerálni a jármű-diagnosztikai teszter segítségével, ezt hívjuk kényszer-regenerálásnak.
45 gramm terhelési állapot felett a szűrő regenerálása már nem lehetséges, a szűrőt ki kell cserélni.

A kényszer regenerálást nem csinálhatjuk kedvünkre, mert a motort álló helyzetben igen nagy hőterhelés éri.

Klubtagjaink számára a kényszer regenerálás szoftveres procedúrája ide kattintva megtekinthető.

A VAG DPF alkalmazás jelenleg az alábbi motorkódokkal lett sikeresen tesztelve:
DDETA, CRBC, CFHD,CUNA, CFFB, CFWA, CLHA, CXXB, CAYC, CAHA, CXHA
CFGB(*), CFGC, CJCA, CRMB, CUPA, CUSA, CXFA, CAYB, CAYD, CRLB, CUTA, CFHC, CAGA(*), CSHA, CJCD, DFSB, CLAB, DFLA, DCXA, CFCA, CGLC, CFJB, CFHA, CRUA, DDYA, DFFA, CRKB, DCYA, DFCA, CUUB, CGLB, CUAA, CUSB, CAPA(*), DFGA, DFSF, DFHA, CNHA, DGTE(*), CCWA, DGDA, DLUB, CJCB, DGTD, CDUD, CSUD, DAUA, DJGA, CXXA, DFEA, DBGC, CAYA, CRTD, DGDB
(*) = részleges támogatás vagy az SW verziótól függő.

Akikben van egy kis affinitás, azokat arra kérjük, teszteljék a szoftvert és a tapasztalataikat osszák meg velünk a fórumban.