Fő tartalom átugrása
TIPP! A táblázatok miatt, javasolt a mobil fektetett nézet, vagy asztali számítógép használata!

176-kW-os TDI BiTurbo motor | EA288

A VW által fejlesztett 2.0-literes TDI biturbo motor, az EA288 diesel motor család tagja és először a 2015-ös Passatban jelent meg.
Az általa leadott 176 kW teljesítménnyel ez a motor volt a legerősebb 4 hengeres diesel motor, a VW személyautó választékában.
A kiemelkedően magas 500 Nm nyomatékot már 1,750 1/min fordulaton leadja a motor.

Volkswagen Passat 2.0 BiTDI dízelmotor Volkswagen Passat 2.0 BiTDI dízelmotor

Ahhoz, hogy ezt a kiemelkedő teljesítményt az útra a legjobban át lehessen vinni, a motorhoz 4MOTION összkerékhajtás és 7 fokozatú duplakuplungos váltó csatlakozik. A modern motor menedzsment rendszernek és az SCR kipufogógázkezelő rendszernek, a motor rendkívül környezetbarát és alacsony CO2 kibocsátással bír.


Bevezetés
A 2.0-literes 176-kW-os TDI Biturbo motor a 2012-ben bemutatott EA288 moduláris diesel mátrixon alapul.
Az extrém magas teljesítmény egyebek mellett a két sorosan kapcsolt turbófeltöltőnek köszönhető. Technikai jellemzők:
-    Kétfokozatú feltöltőrendszer alacsony és nagynyomású turbófeltöltőkkel
-    Kettő kiegyenlítő tengely
-    Hőmenedzsment rendszer, szükség-vezérelt hűtőfolyadék szivattyúval
-    Vízhűtésű töltőlevegő hűtő
-    Károsanyag szabályzó modul oxidációs katalizátorral és diesel részecske szűrővel
-    Dupla körös kipufogógáz visszavezető rendszer nagynyomású és kisnyomású visszavezetéssel
-    SCR kipufogógáz kezelő rendszer
-    Közös nyomócsöves (Common rail) tüzelőanyag befecskendezőrendszer 2,500 bar maximális befecskendezési nyomással
Volkswagen Passat 2.0 BiTDI dízelmotor  teljesítménygörbe

Technikai adatok
Motorkód  CUAA
Típus Soros 4 hengeres motor
Lökettérfogat 1,968 cm³
Furat 81.0 mm
Löket 95.5 mm
Hengerenkénti szelep szám 4
Kompresszióviszony 15.5:1
Gyújtási sorrend 1 - 3 - 4 - 2
Maximális teljesítmény 176 kW (4,000 1/min)
Maximális nyomaték 500 Nm (1,750–2,500 1/min)
Motor vezérlő rendszer Bosch EDC 17
Üzemanyag DIN EN59-nek megfelelő diesel
Kipufogógáz kezelő rendszer Dupla körös kipufogógáz visszavezetés, oxidációs katalizátor, diesel részecske szűrő és SCR rendszer
Emissziós norma EU6

Hengertömb
A hengertömb az EA288 motorcsalád 2.0-l TDI motorján alapszik (mono turbo).
Lemezgrafitos öntöttvasból készül (szürkeöntvény). A hengertömb bordázott megerősítésével nőtt a szilárdsága és javult az akusztikája.
hengertömb  hengertömbA főtengely csapágyfedelek csavarjai hosszabbak a nagyobb terhelés miatt és mélyebbre vannak a hengertömbbe becsavarozva.


Forgattyús mechanizmus


Főtengely

A kovácsolt főtengely nagy szilárdságú acél ötvözetből készül (42-es anyag, CrMoS4).
Öt helyen csapágyazott és négy ellensúly található a főtengely sonkákon. A kiegyenlítő tengelyeket és az olajpumpát hajtó fogaskerekek szintén a főtengelyre kerültek rögzítésre zsugorkötéssel.
Dugattyúk
A dugattyúk alumíniumból készülnek, teljesen új kialakítással. A dugattyútető kamrája kiszélesítésre került a kompresszió viszony 15.5:1-re csökkentésének érdekében (110-kW mono turbó motornál 16.2:1).  A dugattyúban teljesen körbemenő hűtőcsatorna található és a forgattyúsházban található fúvókákból származó nyomott olaj hűti.
főtengely/dugattyú

Az olajfúvókák növelt tömegárammal rendelkeznek, a dugattyúk jobb hűtése érdekében. A körbemenő hűtőcsatorna optimalizálva lett és a dugattyú tetőhöz közelebb került elhelyezésre. A magasabban elhelyezkedő hűtőcsatorna miatt a dugattyútető és a kamra hűtése sokkal jobb.


Hengerfej
A hengerfej alumínium ötvözetből készül és négyszelepes technológiát használ.
A szelepek mozgatása görgős himbákon keresztül történik hidraulikus hézagkiegyenlítőkkel együtt. A szívócsatornák egyenesebbek lettek és keresztmetszetük is nagyobb, annak érdekében, hogy a nyomásveszteség minimális legyen és minél nagyobb töltő légáramot lehessen elérni.
A szelepelrendezés a hagyományos kialakítást követi, azaz a szívószelepek a szívóoldalon helyezkednek el, míg a kipufogó szelepek a kipufogó oldalon helyezkednek el.
hengerfej hűtőköpenyKeresztáramú hűtés
A hengerfej hűtése keresztáramlással valósul meg egy alsó és felső hűtőköpenyen keresztül.
A hengerfej hűtését segíti elő a szívócsatornák körül kialakított hűtőrcsatorna rendszer.

Vezérműtengely
A szívó és kipufogó vezérműtengelyek a vezérmű házba lettek integrálva. A kipufogó vezérműtengelyt fogasszíj hajtja. A szívó kipufogó vezérmű tengelyeket már a kipufogó vezérmű tengely hajtja homlokfogaskerekekkel.
Vezérműtengely
A Hall jeladó G40 adókereke a szívó vezérműtengelyen található. A Hal jeladó a vezérműházba került beszerelésre és csavarral kerül rögzítésre.


Fogasszíj hajtás
A kipufogó vezérműtengely, a Common Rail rendszer két dugattyús nagynyomású szivattyúja és a hűtőfolyadék szivattyú meghajtása fogasszíjjal történik. Megerősített fogasszíj alkalmazása szükséges a megnövekedett terhelés miatt.
Fogasszíj hajtás Főtengely szíjtárcsaFőtengely szíjtárcsa
A fogasszíj minden főtengely fordulattal 4x nyúlik meg a kétdugattyús nagynyomású szivattyú miatt.
Egy bi-ovális főtengely szíjtárcsa került beépítésre a fogasszíj terhelés csökkentésére. A bi-ovalitás miatt változik az áttétel és ellensúlyozza a fogasszíj nyúlását.


Olajellátás
Az olajellátást egy két fokozatú, térfogatáram vezérelt csúszólapátos szivattyú biztosítja. Az olajpumpát a főtengely hajtja egy karbantartás mentes fogasszíjon keresztül. A pumpa a forgattyús mechanizmust, a szelepvezérlést, a nagynyomású és kisnyomású turbófeltöltőket látja el megfelelő mennyiségű motorolajjal.
Olajnyomás vezérlés
Az olajnyomás két fokozatban szabályozott. Az átkapcsolás alacsony nyomású fokozatból, ami 2.0–2.3 bar közötti nyomást jelent, a nagynyomású fokozatra nagyobb szállítással 3.3–3.8 bar között 3000 [1/min] motorfordulatszámtól történik.
Olajnyomás vezérlés Olajnyomás vezérlésAz olajpumpa az első 1,000 km-en a nagyobb szállítási fokozatba kapcsol automatikusan, annak érdekében, hogy a motor újkori bejáratása könnyebb legyen.
Új alkatrészek beszerelése után pl.: motor, fűzött blokk, hengerfej, vezérmű ház vagy turbófeltöltő, az olajnyomás szabályzást a nagy nyomású fokozatra kell állítani az első 1,000 km-en.
A nagynyomású fokozat beállítása ebben az esetben gépjármű diagnosztikai eszközzel történik.

Hőmenedzsment
A hűtőkör három alkörből áll:
- Mikro-kör
- Nagy hőmérsékletű kör
- Kis hőmérsékletű kör

Hőmenedzsment

A rendszer feltöltéséhez és öblítéséhez a VW6096 hűtőrendszer feltöltő egységet kell használni és a gépjármű diagnosztikai szoftver „Irányított Műveleteit” Mikro-hűtőkör
Mikro-hűtőkör

Ha a motor hideg, a mikor kör elősegíti a motor és az utastér gyors felmelegedését.

Nagy hőmérsékletű kör
A hűtőfolyadék a következő elemeken áramlik át:

Nagy hőmérsékletű kör

A termosztát kinyit, amint a hűtőfolyadék hőmérséklet eléri a kb. 92°C-ot.

Alacsonyhőmérsékletű kör
A hűtőfolyadék a következő elemeken áramlik át:
Alacsonyhőmérsékletű kör

Az alacsony hőmérsékletű kör a beszívott levegőt 45°C körüli értékre hűti le a töltőlevegő hűtőben. Hőmérséklet jeladó G18
A G18 hőmérséklet jeladó a vizes töltőlevegő hűtő elülső részére van becsavarva. A G18 a töltőlevegő hűtőbe érkező hűtőfolyadék hőmérsékletét méri.
Hőmérséklet jeladó G18
Jel felhasználása
A jel alapján határozza meg a motorvezérlő elektronika az N493 Motorhőmérséklet szabályozó aktuátor szükséges pozícióját.
Meghibásodás hatásai
Ha megszűnik a jel, az N493 motorhőmérséklet szabályozó aktuátor hűtési pozícióba áll, pl.: a hűtőfolyadék csak a töltőlevegő vizes hűtőtömbjén keresztül közlekedik.

N493 Motorhőmérséklet szabályozó aktuátor
Az egy turbófeltöltővel szerelt EA288 TDI motor esetén, a hűtőfolyadék hőmérsékletét az alacsony hőmérsékletű körben az elektromos hűtőfolyadék szivattyú szabályozza. A 2.0-l TDI biturbo motornál a hűtőfolyadék hőmérsékletét az N493 Motorhőmérséklet szabályozó aktuátor szabályozza.
N493 Motorhőmérséklet szabályozó aktuátor

A tartalom tovább folytatódik!
Teljes hozzáférés bejelentkezés után, klubtagok számára lehetséges.
45%