Használt dízel kombik: melyik jobb? VW Passat vs. Ford Mondeo
Egy ezerhatos új kompakt autó árából vehetünk hatalmas, tankszerű biztonságot és minden más földi jót ígérő autót. Persze használtan, de mindössze néhány évesen. Egy Ford Mondeót és egy Volkswagen Passatot hasonlítottunk össze, kombiként, erős dízelmotorral.
A Passat vezet
Magyarországon a piac honorálja a Volkswagen tartós erőfeszítéseit, amivel kiemelkedett a francia, japán, olasz márkák és a többi német tömeggyártó közül. Egy Passat nagy királyság. Nem azoknak, akik a budai hegyvidék bevásárlóközpontjait megtöltik 5-ös BMW-vel, ML Mercikkel és Q7-es Audival, de ne a legfelső párezerből induljunk ki! Akinek itthon aktuális Passatja van, presztízsautója van. Mindenki látja, hogy sikerült valamit elérnie az életben. Valahova ide szeretne felkapaszkodni a Ford a Mondeóval, amely azonban megítélésben valamiért pont olyan tucat-flottaautó maradt, mint elődje.
Újonnan: Fej-fej mellett
|
Forgalomba helyezési adatok |
Ford Mondeo |
VW Passat |
2008 | 2293 | 2499 |
2009. 01-07. | 663 | 787 (ebből 221 CC) |
Forrás: JATO Dynamics
Alig használt, milliókkal kevesebbért
Bár ár/érték-arányban és futóműben megelőzi a Passatot, egyes szűk térfogatú koponyákban még él a három F: Fordot, FIAT-ot, franciát soha. Szerintünk ez drámaian ostoba megállapítás, a Fordoknak mégis csekély a varázsuk, ami látszik a használtautó-árakon is. Mindkét tesztkombink jól felszerelt, egészen fiatal használt autó, 2.2 TDCi illetve 2.0 PD TDI dízelmotorral. Még úgy működnek, akár az újak, de a Mondeo fekete fényezését már összekaristolták a gépi mosók, a lepadkázott felni is kevés odafigyelésről tanúskodik. A 173 lóerős Fordban még csak 24 000 kilométer van, a 170 lóerős VW-be 37 ezer kilométert tett bele tulajdonosa. Összehasonlítható felszereltséggel újkori listaáruk 9 illetve 10 millió Ft körül lenne, de ez gyorsan olvad.
Árak: Mondeo 3,7, Passat 2,8 milliótól
|
Nehézatlétákra szabva
Nemcsak teljesítményük, minden más szempontból is gyakorlatilag egyformán pompás autók, minimális különbségekkel. A Mondeo térérzetben és belső szélességben tűnt jobbnak, a Passatban nagyobb a lábtér hátul. Mindkettőben kényelmesen elférne négy kalapácsvető, óriásiak belül. Mind a kettő letaglózó erővel húz, de eltérő módon. Kis fordulaton a nagyobb hengerűrtartalmú Mondeo hamarabb feléled, aztán annyira durván tör ki az erő belőle, hogy ez kicsit már sok is. A Passat 170 lóerős kétliteresét kevesebbet kell szokni: késlekedés, turbóra várás itt is van, mégis kiszámíthatóbb a teljesítményleadás.
Egyformán magas színvonal A 160-180-as utazótempót meg sem éreznék ezek a kocsik, persze csak ha szabadna velük itthon ennyivel menni. A bődületesen erős motor, a megkapó csend, stabilitás és a mindkét autóban megtalálható kanyarkövető xenon fényszóró miatt öröm velük hosszú útra menni. Tankolni ritkán kell. A Mondeo 2.2 TDCi átlaga 7,5-8 liter, a Passat még ennél is takarékosabb hajó: kereken hét literrel eljár a 170 lóerős.
Kiválóak az ülések is, a Passatban ráadásul elektromosan állítható a deréktámasz helyzete is, nemcsak a keménysége. Ebben a kategóriában nem divat a mezítlábas autó, mindkettőben első és hátsó radar segít parkolni. Mindkét típus rendkívül sokat nyújt, biztonságban, komfortban, motorerőben csak aránytalanul több pénzért kapni érezhetően jobbat vagy többet. Számottevő különbség csak a kormányzásban és futóműben észlelhető. Ha nagyon forszírozzuk, a Mondeo sportosabb. Mint a Fordokat általában, ezt is jó vezetni. Nem is értjük, hogyan leplezi ilyen jól az üresen 1,6 tonnát. A Passat is stabil autó, méretéhez képest nem tohonya, de főleg rugózási komfortja emelkedik ki.18 helyett 16 colos felnikkel a Ford is sokkal kényelmesebb lenne.
Passat és Mondeo: mi bajuk lehet?
A két autó közül a Passattal több baj adódhat, mint a Mondeóval, igaz, az utóbbiból a használtak fiatalabbak és kevesebbet futottak. Az olajfogyasztáson a turbódízeleknél nem érdemes fennakadni, a 2.0 TDI nem egy esetben utántöltésre szorul a két csereperiódus között. A hajszolt autók eleve megérdemelnek sűrűbb olajcserét a 25-30 ezer kilométeresnél, mert a feltöltőt is ugyanez az olaj keni.
A kuplung drága mulatság
A Passatban lebetegedhet a 86 500 forintos üzemanyag-szivattyú és hallani bekrepáló Pumpe-Düse-elemekről. Az injektorból hengerenként van egy, szakszervizben 195 000 forintos tétel. A tuningolt dízelek erősen terhelik a tengelykapcsolót. Kuplungcserekor a kényelmet javító kettős tömegű lendkereket is meg kell venni kétszázezerért, tehát ne vegyünk chippelt autót! Részecskeszűrővel (DPF) felszerelt Passatot lehetőleg csak közös nyomócsöves befecskendezéssel vegyünk, tehát a CR TDI-t. A PD TDI rendszerrel problémás a szűrő kiégetése, ami a cikkben szereplő 170 lóerős modellt is érinti.
![]() |
Mondeo vagy Passat? Passat vagy Mondeo?
Egyforma összegből inkább egy Mondeót vennénk használtan. Vészes értékvesztése miatt jobb állapotút kapunk azonos áron, fenntartási költségei kedvezőbbek és futóműve is jobb valamivel. Tehát Mondeo, de melyik? Biztosan nem a lépcsőshátú, inkább az ötajtós, esetleg a kombi. A tesztben szereplő 2.2 TDCI kötelező biztosítása havi 1200 forinttal kerül többe, mint a kevésbé nyomatékos, kétliteres dízelé, a fogyasztása is csak fél literrel magasabb. Az alacsonyabb ár és a nagyobb választék szól a 2.0 TDCi mellett. Az 1.8 TDCi kissé kevés az autóhoz, de ezzel is együtt lehet élni. Aki az esetleges javítások drágasága miatt tart a használt dízelektől, válassza a lomhább és átlagosan 9,5 litert fogyasztó kétliteres benzinest.
A teszt apropóját az adta, hogy a képeken lévő Volkswagent édesapám megvásárolja-e a cégtől, vagy vállalati autójának fenntartása saját zsebből túlságosan költséges volna? Ha a márkaszervizes alkatrészárakon múlik, az unokák biztonsági gyermekülését aligha a Passatba fogjuk beszerelni. De a két autó fenntartási költségét ne csak az alkatrészárak alapján vessük össze! A Mondeo szervizperiódusa kötött, 20 ezer km vagy egy év, ami a Passat esetében maximum harmincezerig kitolható, ha az ügyfél nem a fix periódust és vele az alacsonyabb árú olajat választja. |
Alkatrészárak* |
Ford Mondeo 2.2 TDCi | VW Passat 2.0 PD TDI 170 |
Első féktárcsa (db) | 16 835 | 33 000 |
Első fékbetét (szett) | 12 800 | 33 200 |
Turbófeltöltő | 305 000 | 476 800 |
Kuplungszerkezet+tárcsa | 73 450 | 132 900 |
Kuplung kinyomócsapágy | 37 600 | 27 000 |
Injektor | 93 100 | 195/256 000** |
Forrás: vezess.hu